Tillsammans för världens bi-vänligaste land

Biologisk mångfald – en av förutsättningarna för vår planet – men inte ett helt självförklarande begrepp. Så när Naturskyddsföreningen kom till oss och undrade om vi kunde hjälpa dem med det, och hur de skulle få människor att stötta kampen ekonomiskt sa vi naturligtvis: JA! KUL!

Tillsammans kom vi fram till (den inte helt väntade) lösningen: en medskapande kampanj för att rädda bina!

I vår inledande genomlysning av Naturskyddsföreningens eget arbete på sociala medier såg vi ett område där människor engagerade sig extra mycket: minskningen av jordens bi-population. Därför lät vi bina och deras viktiga roll som pollinerare agera symbol för biologisk mångfald som helhet.

Tillsammans skapar vi världens bi-vänligaste land!

Under parollen kunde vi be både potentiella och befintliga medlemmar att engagera sig. Och den gav oss rörelsefrihet att göra det på olika sätt: från att ge mat till hungriga bin, till politikerpåverkan för att stoppa vissa bekämpningsmedel. Parallellt arbetade vi med insamling i köpta kanaler.

Så vad hände?

Bi-kampanjen blev en succé. Inte nog med att vi lyckades få till 600 pressklipp – vi krossade även vårt givarmål med hela 300 procent.

Kampanjens mest omtalade aktivitet var helt klart uppmaningen att bygga bi-hotell, ett tryggt och bra boende för de vildbin som blivit hemlösa. Nästan 7000 människor byggde sina egna bihotell, och la upp dem på bivanlig.nu – en karta över hela Sveriges bihotell. 

Det finns många fördelar med att jobba med proffs som Naturskyddsföreningen. En av dem är att de är så bra på att skapa innehåll i sina egna sociala kanaler. I just den här kampanjen resulterade det i att en majoritet av alla bi-vänner, nya som gamla, också blev medlemmar i Naturskyddsföreningen.